Mezi teorií a praxí: metodologie zkoumání procesů výuky
Konferenci pořádala Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity
Konference se uskutečnila ve čtvrtek 28. dubna 2016 od 10:00 do 15:30 v prostorách galerie RUV, Brno – Poříčí 7/9.
Cíle konference
Konference si kladla za cíl představit různé metodologické přístupy, které s oporou o analýzu reálných výukových situací ukládají didaktické poznatky ve formě případových studií výukových situaci (kazuistik). Podrobněji byl představen obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Ten staví na analýze edukačních procesů přímo ve výuce, která usiluje o získávání poznatků co možno nejbližších reálné zkušenosti učitelů. To má pomoci porozumět učitelským postupům natolik, abychom mohli učitelům poskytovat náhled na jejich práci s cílem ji zlepšovat.
Program konference
10:00 – 10:15 | Zahájení konference |
10:15 – 10:45 | Kazuistiky výuky jako nástroj budování poznatkové základny oborových didaktik Jan Slavík, Tomáš Janík, Petr Najvar |
10:45 – 11:15 | Tvoření úloh v přípravě učitelů matematiky jako prostředek zjišťující didaktickou znalost obsahu Alena Hošpesová |
11:15 – 11:45 | Obsahově zaměřený přístup ke zkoumání výuky ve výtvarné výchově: klíč k integrovanému kódu jejího obsahu Petra Šobáňová |
11:45 – 12:15 | Rozvíjení kompetence hodnotit průběh vzdělávání: role virtuálních hospitací Tomáš Pavlas |
Přestávka v jednání | |
13:15 – 15:00 | Diskuse vedená s oporou o ukázky kazuistikování v obsahově zaměřeném přístupu ke zkoumání a zlepšování výuky |
15:00 – 15:30 | Závěrečná diskuse |