Pojetí a role oborových didaktik v učitelském vzdělávání
Konferenci pořádala Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity
ve spolupráci s pracovní skupinou pro Oborové didaktiky Akreditační komise
Konference se uskutečnila ve středu 14. října 2015 od 10:00 do 16:00 v prostorách galerie RUV, Brno – Poříčí 7/9.
Cíle konference
Jak byla ukázala předchozí oborovědidaktická konference konaná v červnu na PdF MU v Brně, oborové didaktiky v poslední době zvýrazňují svoji roli v učitelském vzdělávání. V souvislosti s tím se otevírá otázka ohledně jejich pojetí a role, která je klíčovou při koncipování příslušných oborovědidaktických kurikulárních a výukových modelů.
Cílem podzimní konference bylo podpořit tvůrce těchto modelů tím, že jim bude nabídnuta jako platforma pro inventarizaci a analýzu přístupů uplatňovaných na fakultách připravujících učitele v České republice (popř. v zahraničí).
V diskusi byly posouzeny možnosti a meze těchto modelů mj. s ohledem na Rámcovou koncepci přípravného vzdělávání učitelů základních a středních škol a získány podněty pro následné rozpracování profilu absolventa a neopominutelných obsahů učitelské přípravy v jeho oborovědidaktické složce.
Program konference
10:00 – 10:10 | Zahájení konference |
Dopolední jednání Téma: Pojetí a role oborových didaktik v učitelském vzdělávání: koncepční a strukturní problémy |
|
10:10 – 10:35 | Výzvy současné vzdělávací politiky adresované učitelskému vzdělávání – zejména oborovým didaktikám Tomáš Janík a Iva Stuchlíková |
10:35 – 11:00 | Mezi oborem a didaktikou aneb o problému „teorie praxe“ ve vzdělávání učitelů Jan Slavík |
11:00 – 11:30 | Diskuse |
Přestávka v jednání 50 min. | |
Odpolední jednání Téma: Kurikulární a výukové modely v oborových didaktikách: cíle a obsahy, procesy a metodika |
|
12:20 – 12:40 | Didaktika jazyka, nebo edukační lingvistika? Karel Šebesta |
12:40 – 13:00 | K pojetí a roli didaktiky hudební výchovy v učitelském vzdělávání Michal Nedělka |
13:00 – 13:20 | Diskuse |
Přestávka v jednání 15 min. | |
13:35 – 13:55 | Didaktika chemie ve vzdělávání učitelů Hana Čtrnáctová |
13:55 – 14:15 | Výukové modely didaktiky geografie na PřF UK: procesuální a metodické otázky Dana Řezníčková, Miroslav Marada a Martin Hanus |
14:15 – 14:35 | Diskuse |
14:35 – 14:55 | K didaktice informatiky ve vzdělávání učitelů Miroslava Černochová |
14:55 – 15:15 | Role didaktiky fyziky ve vzdělávání učitelů Vojtěch Žák a Martina Kekule |
15:15 – 16:00 | Závěrečná diskuse |