Etapa A: získávání zájemců o učitelství
V čem je problém?
- Negativní (mediální) obraz školy a učitelské profese odrazuje (kvalitní) uchazeče o ni.
- Testy studijních předpokladů mnohdy míjejí to, co je pro učitelskou profesi podstatné (motivace, komunikační dovednosti, emoční stabilita...).
Jaká se nabízejí řešení?
- Vyvažování negativního (mediálního) obrazu školy a učitelské profese obrazem realistickým.
- Vytvoření informačního prostředí obsahujícího informace o učitelské profesi vč. „nových“ nároků.
- Posílení významu diagnostiky profesních předpokladů (vč. motivace) v přijímacím řízení.
Odkud lze čerpat inspirace?
- Rakouský portál poradenský portál pro zájemce o studium http://studieninteressierte.cct-austria.at/ zahrnuje informace o studiu i o učitelské profesi (včetně např. platových podmínek), zajímavosti a reportáže ze života studentů a učitelů a nabízí možnost sebediagnostiky osobních předpokladů pro učitelství.
- Teacher Selection Project (http://www.teacherselect.org/) se pokouší o přípravu nového typu testu pro diagnostiku předpokladů pro učitelskou profesi. Zaměřuji se na diagnostiku non-kognitivních předpokladů (motivace, osobnost, odolnost, komunikační dovednosti) skrze tzv. Situational Judgement Tests, ve kterých jsou uchazečům předloženy modelové situace spojené s profesí spolu s několika možnostmi řešení.
- Doporučení pro výběr uchazečů o studium učitelství v Austrálii byla nově (2015) odsouhlasena na národní úrovni – školy připravující učitele mají ověřovat nejen kognitivní, ale i non-kognitivní předpoklady pro výkon profese (http://www.aitsl.edu.au/initial-teacher-education/ite-reform/selection).
- Univerzita v Passau nabízí novým studentům učitelství možnost jednodenního „testu“ předpokladů, který zahrnuje jak písemná, tak praktická cvičení. Po jeho skončení obdrží studenti zpětnou vazbu týkající se jejich silných stránek a prostoru pro další rozvoj spolu s konkrétními tipy a doporučeními ohledně plánování studia (http://www.phil.uni-passau.de/schulpaedagogik/forschungprofilelemente/parcours/).
Odkazy
- Klassen, R., Durksen, T., Rowett, E., & Patterson, F. (2014). Applicant reactions to a situational judgment test used for selection into initial teacher training. International Journal of Educational Psychology, 3(2), 104-124. Dostupné z webových stránek časopisu
- Nieskens, B., Mayr, J., & Meyerdierks, I. (2011). CCT – Career Counselling for Teachers: Evaluierung eines Online-Beratungsangebots für Studieninteressierte. Lehrerbildung auf dem Prüfstand, 4(1), 8–32.
- Bieri Buschor, C., Moser, P., Périsset, N., & Schuler, P. (2011). Der Check am Eingang – Das Assessment Centre der Pädagogischen Hochschule Zürich zur Aufnahme der Studierenden und seine prognostische Validität. Lehrerbildung auf dem Prüfstand, 4(1), 33–46.
- Wirth, R., & Seibert, N. (2011). PArcours – ein eignungsdiagnostisches Verfahren für Lehramtsstudierende der Universität Passau. Lehrerbildung auf dem Prüfstand, 4(1), 47–62.
- Eder, F., & Hörl, G. (2011). Studienberatungstests für Lehramtsstudierende der Universität Salzburg. Lehrerbildung auf dem Prüfstand, 4(1), 63–87.
- Nolle, T., & Döring-Seipel, E. (2011). BASIS: Ein Kompaktseminar zu psychosozialen Kompetenzen für den Lehrerberuf. Lehrerbildung auf dem Prüfstand, 4(1), 88–106.
- Reintjes, C., Rotter, C. & Stebner, F. (2011). Zum Einfluss von Steuerungsmaßnahmen auf die Studierendenpopulation im Lehramt. Erste Befunde aus dem Forschungsprojekt BASL. Lehrerbildung auf dem Prüfstand, 4(1), 107–123