Didaktika jako „design science“:
Výzvy spojené s tvorbou učebních prostředí
Konferenci pořádá brněnská pobočka České pedagogické společnosti
ve spolupráci s Pedagogickou fakultou Masarykovy univerzity.
Konference se uskuteční ve čtvrtek 7. prosince 2023 od 10.00 do 16.00
v prostorách Pedagogické fakulty MU (suterén budovy Poříčí 7/9).
Cíle konference
Konference je připravována s cílem ukázat, že tvorba učebního prostředí je odborným problémem, který spadá do oblasti didaktiky a který neradno podcenit. Konference nabídne prostor pro prezentaci, sdílení a (z)hodnocení teoretických modelů, empirických poznatků i praktických zkušeností s tvorbou učebních prostřední nejrůznějšího druhu. Zkrátka všeho, co člověku přijde na mysl, když se řekne: Didaktika jako „design science“.
Program konference
(RUV, Poříčí 7/9) |
|
10:00 |
Zahájení |
10:05 | Úvodní slovo k tématu konference prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed. |
Plenární přednášky | |
10:15 | Transformační obrat – klíč ke vzdělávací kvalitě učebního prostředí doc. PaedDr. Jan Slavík, CSc. (PdF ZČU, Plzeň) |
10:45 | Napětí mezi teorií a praxí při zkoumání výuky primární matematiky doc. PhDr. Alena Hošpesová, Ph.D. (PdF JU, České Budějovice) |
11:20 | Model didaktické rekonstrukce ve výuce přírodopisu a biologie pohledem výzkumníka a učitele z praxe RNDr. Martin Jáč, Ph.D. (PdF UP, Olomouc) |
11:40 | Responzivní výuka s důrazem na sebepozorování: Propojení didaktiky, design science a vytváření prostředí ve výuce Mgr. Adam Veřmiřovský, Ph.D. (PdF MU, Brno) |
Přestávka s občerstvením (12:00-13:00) |
|
Konferenční příspěvky | |
13:00 | Ikonický text jako zdroj didakticky podnětného prostředí Veronika Rodová, Anna Tomková |
13:10 | Psychodidaktická problematika v reflexi výuky studentů ZČU v Plzni Alena Nohavová, Vladimíra Lovasová, Martina Komzáková, Pavla Soukupová |
13:20 | Trénink sebepoznání a profesního seberozvoje Yevhenii Klopota |
13:30 | Přetížené kurikulum nebo problém s kvalitou výuky? Příklad němčiny na základních školách Miroslav Janík, Hana Andrášová |
13:40 | Reflexe oborového kurikula a tvorba učebnice jako společná starost různých skupin aktérů – případ fyziky Vojtěch Žák |
Přestávka (13:50-14:10) |
|
14:10 | Jak vylepšit učební prostředí aneb kritická místa vzniklá nevhodným využitím metody IRF a návrhy jejich řešení na příkladu ze zeměpisu Václav Stacke, Markéta Kuberská |
14:20 | Atlas didaktiky geografie jako nástroj pro rozvoj dovedností budoucích učitelů a učitelek geografie Michaela Spurná, Eduard Hofmann, Petr Knecht |
14:30 | Školní zahrada jako učební prostředí Iva Frýzová |
14:40 | Analýza tématu sinice a řasy v pracovních sešitech a učebnicích pro výuku přírodopisu Libuše Vodová, Blažena Brabcová |
14:50 | Možnosti využití AI chatů pro základní výpočty z fyziky a chemie Jana Horská, Lubomír Prokeš |
Zakončení konference a doznívání (14:40 – 15:40) |